Než budete pokračovat: stručně o cookies, které používají naše webové stránky

Cookies jsou malé soubory ukládané do Vašeho prohlížeče, které běžně používá většina webových stránek. Jsou užitečné pro Vás i pro nás.

Na našich stránkách využíváme cookies nezbytné k zajištění funkčnosti webu, analytické cookies ke sběru a vyhodnocení dat ve službě Google Analytics a FB pixel cookies služby YouTube, protože si na našem webu můžete přehrát videa nahrána primárně na YouTube.

Abychom mohli zajistit efektivní a příjemné fungování našeho webu, prosíme Vás o jejich povolení. Jak spravujeme Vaše osobní údaje a jaké cookies používáme, si můžete přečíst zde.


Smetanova Litomyšl

Konečně prožíváme festivalv plném rozsahu

Bohemian Heritage Fund už řadu let spolupracuje se Smetanovou Litomyšlí. Každoročně pořádají výstavy v rámci Smetanovy výtvarné Litomyšle, letos navíc přicházejí 5. července s oratoriem Nádech věčnosti. Nejen o něm jsme hovořili s presidentem BHF Pavlem Smutným.

BHF finančně přispěl na uvedení premiéry oratoria Nádech věčnosti. Jak jste se k projektu dostali?

Považuji kněžnu Ludmilu, o níž oratorium pojednává, za mimořádně významnou osobu českých dějin. Je v podstatě jedním ze symbolů naší státnosti. Když se proto blížilo výročí 1100 let od její mučednické smrti, věděli jsme s naším fondem, že si odkaz této světice zaslouží něco významného a současného. A tak jsme vznik oratoria iniciovali. Jsem rád, že se jeho kompozice chopil tak nadaný skladatel a básník, jakým je Jan Zástěra. Díky tomuto dílu objeví česká veřejnost jeho talent.

Jak dílo vznikalo a jakým způsobem jste se do dění kolem zapojili?

Byli jsme u projektu od počátku. Ta nejtěžší, ale také nejkrásnější práce byla pochopitelně na Janu Zástěrovi. V tu chvíli jsme my svou roli splnili a znovu se zapojili později, abychom nově vzniklé dílo pomohli ukázat světu. Postarali jsme se proto, spolu s Arcibiskupstvím pražským, že se mohla premiéra konat na více než symbolickém místě, ve Vladislavském sále Pražského hradu. Na našich bedrech pak ležel hladký chod slavnostního večera.

Jak na vás dílo při premiéře působilo?

Já se musím přiznat, že na samém počátku jsem byl poněkud skeptický. Jana Zástěru jsem příliš neznal a zkušenosti se soudobou hudbou velely k ostražitosti. O to víc jsem pak byl zasažen, když se orchestr ve Vladislavském sále rozezněl. Zástěra napsal velkolepé, emotivní a přístupné dílo, které je pro odkaz sv. Ludmily více než důstojnou oslavou.

Projevil jste přání, aby Nádech věčnosti viděli lidé ve všech krajích. Podaří se to realizovat?

Je to dílo významné svou formou i obsahem. Všichni by měli mít možnost jej vidět, slyšet a prožít. Budeme na tom pracovat, zatím máme kromě uvedení na Smetanově Litomyšli naplánováno jedno mimořádné uvedení, a to 29. září v Římě v papežské bazilice sv. Jana z Lateránu. Rozhodli jsme se v rámci oslav svatováclavského výročí šířit odkaz sv. Ludmily a současné české kultury i za hranicemi země.

Letošní Smetanova Litomyšl po dvou omezených letech konečně probíhá v tradiční podobě. Jak jste prožil ony hubené roky bez živé kultury?

Umění nám všem tragicky chybělo. Tím myslím celé společnosti, protože bez kultury se nemůže rozvíjet a prosperovat. Jsem proto rád, že letos se kultura naplno otevřela, nicméně se bohužel zdá, že přichází další rána v podobě války na Ukrajině. Ta s sebou nese ekonomické problémy, které se dotýkají skoro každého z nás. Lidé se bojí budoucnosti, šetří, a tak kultuře hrozí další složité období. Zůstávám ale optimistou a věřím, že na naše umění nezanevřeme, a i v těžké době budeme hledat potravu ducha.
V případě Smetanovy Litomyšle jsem nadšený, že můžeme festival prožít v plném rozsahu, vidět zahraniční hvězdy, setkávat se a sdílet radost. Festival i město mají mimořádného génia loci. Právě tohle jedinečné spojení špičkového festivalu s nevídaně otevřeným a kulturním městem je něco, co nám mohou leckde závidět.

Na Smetanově Litomyšli stojíte finančně spíše za výtvarnou částí. Je vašemu srdci bližší výtvarné umění?

Jak hudba, tak výtvarné umění mají v mém srdci pevné místo. Jedno nelze předřadit druhému. Naopak jejich symbióza a vzájemné prolínání a prorůstání jsou tím, co mě nejvíce zajímá. I proto již několik let podporujeme Smetanovu výtvarnou Litomyšl, aby si všichni mohli dopřát spojení obou forem umění a během jednoho měsíce si užít Litomyšl se vším, co může nabídnout.

Co jste letos v rámci Smetanovy výtvarné Litomyšle přichystali?

První je plenérová výstava Plán B, která vznikla v prvním kovidovém roce jako reakce na uzavřené galerie. Chtěli jsme dát lidem možnost setkávat se s uměním, a proto za nimi umění vyšlo do ulic. Letošní ročník je tak již třetím pokračováním, opět představuje site-specific díla předních českých umělců a umělkyň všech generací, od Adély Matasové po Marka Thera. Navíc máme letos poprvé zahraniční umělce, rakouskou dvojici s vysoce aktuálním dílem. Druhým projektem je výstava Na cestě představující výsledek čtvrtého ročníku Akademie MenART, která propojuje zavedená jména umělecké scény s mladými talenty ze základních uměleckých škol. Projekt se do Litomyšle vrací rovněž potřetí, podruhé navíc do Augustovy tiskárny, kde společně vystavujeme práce mentorů Martina Velíška, Lely Geislerové a Petra Váši a jejich stipendistů.

Je finanční podpora kultury ze stran fondů, mecenášských klubů apod. nezbytná?

Je nezbytná hned ze dvou důvodů. První je ten ušlechtilý, že kdo má kulturu rád a má to štěstí, že na ni může přispívat, by tak činit měl. Je to dle mého znak vyspělé a prosperující společnosti. Druhá nezbytnost je pak čistě prozaická – pouze se státní podporou kultura v Česku bohužel nepřežije. Jsem hrdý na náš fond, na další podobné spolky a kluby, ale stále je ještě prostor pro růst.

Co více by se ještě pro kulturu mohlo udělat?

Zejména korporátní sféra má stále potenciál větší podpory. Stát by ji měl ale vycházet vstříc propracovanějším systémem daňových a dalších úlev, které firmy pobídnou k akci. V mnoha zemích Evropy tento systém dobře funguje. Pro nás je to velké téma, kterým se dlouhodobě zabýváme a chceme jej ve spolupráci s Ministerstvem kultury veřejně více otevřít.

Jak si BHF vybírá projekty, které podpoří?

S nadsázkou někdy říkám, že si projekty vybírají nás, jako tomu bylo v případě oratoria Nádech věčnosti o sv. Ludmile. Za ta léta činnosti máme vybudovaný kvalitní tým, který se o fond stará, a především pevnou síť kontaktů na instituce a soubory, s nimiž jsme již spolupracovali. V podstatě tak víme o všem, co se na české scéně chystá, a pak si projekty, které považujeme za kvalitní a hodné podpory, vybíráme, ale často také jejich vznik sami iniciujeme. Myslím, že právě tato dvojrole nás výrazně odlišuje od jiných mecenášů.

další články

Často hledané: S festivalovou vstupenkou zdarma na základní prohlídkový okruh!

Generální partner

Dostávejte informace
s předstihem:

© Smetanova Litomyšl 2022
Designed by: wwworks.cz