Než budete pokračovat: stručně o cookies, které používají naše webové stránky

Cookies jsou malé soubory ukládané do Vašeho prohlížeče, které běžně používá většina webových stránek. Jsou užitečné pro Vás i pro nás.

Na našich stránkách využíváme cookies nezbytné k zajištění funkčnosti webu, analytické cookies ke sběru a vyhodnocení dat ve službě Google Analytics a FB pixel cookies služby YouTube, protože si na našem webu můžete přehrát videa nahrána primárně na YouTube.

Abychom mohli zajistit efektivní a příjemné fungování našeho webu, prosíme Vás o jejich povolení. Jak spravujeme Vaše osobní údaje a jaké cookies používáme, si můžete přečíst zde.


Smetanova Litomyšl

O letošním ročníku a plánech na rok 2023

V posledních Festivalových novinách se tradičně objevuje rozhovor s uměleckým ředitelem festivalu Vojtěchem Stříteským. I letos jsme se na něj obrátili s otázkami k průběhu festivalu a podařilo se nám vyzvědět i něco málo k 65. ročníku v roce 2023.

Do konce 64. Smetanovy Litomyšle schází již jen několik málo dní. Když se ohlédnete, jak jste spokojený s dosavadním průběhem a uměleckou úrovní?

Kdyby byla vyšší návštěvnost a mohli jsme hrát opery, jednalo by se, podle mě, o jeden z nejlepších ročníků celé festivalové historie. Zažíváme opravdu krásný a umělecky cenný festival, který je ozdoben celou řadou vrcholných interpretačních výkonů. Pro někoho to byl Mesiáš, pro jiné Sólo pro 100 smyčců či doslova referenční provedení Smetanova Tria g moll v podání Klavírního tria České filharmonie. Jiný návštěvník odjíždí nadšen z Gala Verdi, další z výkonu Jana Mráčka v Korngoldově houslovém koncertu. Setkávám se s lidmi, kteří prostě museli jít na A znovu láska… nebo na flamencovou Carmen hned v úterý podruhé! Je to zkrátka pestrá paleta zážitků, a to možná nejlepší nás teprve čeká!

Mnoho pořadatelů festivalů si stěžuje na razantní úbytek návštěvníků, a tedy i tržeb. Co Smetanova Litomyšl?

Konkrétní čísla ještě nemám k dispozici, ale asi každý si všiml, že letos zůstalo na některé pořady více volných sedadel. O důvodech poklesu návštěvnosti nemusíme nijak spekulovat, jsou evidentní. Já k nim řadím také obrovský nárůst nabídky až konkurence ve městě, ale třeba i v Praze a mnoha dalších místech, kde se konají atraktivní, mnohdy odložené koncerty. Mění se i vzorce zákaznického chování – dříve bylo třeba pořídit vstupenky na festival mezi prvními, letos se prodávalo postupně a skoro „last minute“. Ale prognózy, že budeme mít 40–50% úbytek návštěvnosti jako jinde, se nenaplnily, a já děkuji všem, kteří na festival chodili a chodí.

Diváci po skončení některých koncertů a představení vytvořili nebývale bouřlivou atmosféru. Jak jste takový aplaus prožíval?

Už nám to společné sdílení radosti strašně chybělo! Takže ten proud euforie občas opravdu vytryskl mocně a člověk si přišel pomalu jako na hokeji. A nepochybujte o tom, že podobnou radost – jen jinak projevovanou – neprožívali umělci! Prožívali – a jak! Tolik rozechvění a slz štěstí v zákulisí (ostatně několikrát i na pódiu) jsem dlouho nezažil. Na druhou stranu se nám tady – slovy klasika – rozmáhá takový nešvar…

Povídejte…

Mobilománie. Výrazně přibylo těch diváků, kteří prostě musí být i při koncertu on-line s celým světem a surfují a píšou – a fotí a natáčejí s rukama nad hlavou. Při současné velikosti a svítivosti mobilů je to pro okolí značně obtěžující. A to, co je normální na rockovém nebo u nás na přesahovém koncertu, klasika prostě nesnese. Vlastně na toto jsem zaznamenal nejvíc žehrání – vždyť se mnou stále někdo diskutuje, vyslechnu za den desítky a desítky názorů, rad i doporučení. Ale ať jsem objektivní a říkám celou pravdu – letos bylo nejvíce, až je mi žinantní to říct, osobních poděkování a velké chvály na některé interpretační výběry i dramaturgické a tvůrčí počiny.

To vás musí těšit…

Samozřejmě, že mi to dělá velkou radost – ale neumím si ji zatím úplně užít, protože jsem v průběhu festivalu, jak mnozí vidí, v neustálém poklusu až sprintu, doslovném i pracovně-psychickém. A jsem také opravdu mimořádně vyčerpaný. Za tři roky jsem připravil šest originálních festivalových dramaturgií! Dvě spadly kvůli covidu, třetí kvůli plánované rekonstrukci zámku. A k tomu samozřejmě ony tvůrčí počiny, Klíče od domova, Pochovávání světla, A znovu láska… Ale stejně si nedám pokoj a pro příští ročník chystám další perličky.

Prozradíte nám alespoň některé?

Tak především kvůli snad už probíhající rekonstrukci zámku bude festival kratší, koncentrovanější. Začne ve čtvrtek 15. června a vyvrcholí v neděli 2. července 2023. Ovšem povídáme si spolu před zasedáním správní rady, která bude programový záměr příštího festivalu teprve schvalovat, takže prosím, aby mé informace byly brány s rezervou. Byl bych velmi rád, kdyby byla obecně (tedy zejména návštěvníky) přijata celá koncepce, která upomíná na éru Belle Epoque, přelom 19. a 20. století. Což je téma, které by mohlo výrazně rezonovat – kdyby byl zájem – i Smetanovou výtvarnou Litomyšlí. V hudební části by mělo být jejím symbolem provedení Gurrelieder Arnolda Schönberga, které jsou oprávněně považovány za jeden z vrcholů expresionismu. A já dodávám též za vrchol hudebního managementu a produkce – mluvíme o přibližně 250 účinkujících, dobré osmdesátce ze zahraničí. Český rozhlas bude slavit 100 let vysílání, tedy jsme k realizaci tohoto mimořádného díla spojili síly s jeho Symfonickým orchestrem a novým šéfdirigentem Petrem Popelkou. V úvodu festivalu přivítáme náš partnerský orchestr, Českou filharmonii, která mj. přednese s Kirillem Gersteinem slavný Rachmaninovův 2. klavírní koncert a milované Stabat mater Antonína Dvořáka. V operních gala, která budou buset ještě jednou nahradit operní inscenace, přivítáme Národní divadla z Prahy, Brna a Ostravy s díly Smetany, Dvořáka, Janáčka, Martinů, ale také Giacoma Pucciniho. A velmi silná bude též řada komorních a chrámových koncertů, mimo jiných uslyšíme Dresdner Kammerchor, Consort Basel, flétnistu Stefana Temmingha. Bachovský projekt bude pokračovat provedením 1. dílu Dobře temperovaného klavíru a Josef Špaček provede ve dvou dnech kompletní Sonáty a partity pro sólové housle. Samozřejmě chystáme další stagionu v Nových Hradech, opět s Musicou Floreou a italskou muzikou. Nu a jedna očekávaná perlička – konečně snad uvedeme volné pokračování hudebně-obrazové básně Sinfonia Fišeriana II.!

Příští Smetanova Litomyšl bude v pořadí již pětašedesátá. Vy jste v organizačním štábu začínal na 25. ročníku, jak takové jubileum oslavíte? Když jste letos vítal na jevišti mistra Richarda Nováka, zmiňoval jste v souvislosti s příštím ročníkem „koncert plný překvapení“. O čem bude?

Máte pravdu, takový koncert chystám – pracovní název je „40 let za scénou“, třebaže občas stávám i na ní. Prozradím jen tolik, že i tentokrát bude program tajemstvím a že mi účast na tomto koncertu přislibují opravdu špičkoví umělci. Ti by rádi, aby jejich jména zůstala v utajení a já – jejich slovy – vyprodal nádvoří sám na sebe. (smích) Tak to samozřejmě riskovat nemohu, někoho časem určitě prozradím. Dnes třeba to, že mým hlavním partnerem bude Janáčkova filharmonie pod taktovkou Jana Kučery. Ale pořadů by měly být téměř čtyři desítky. Věřím, že si vyberou všichni. Všem přeji pevné zdraví a za rok se těším na shledání!

další články

Často hledané: S festivalovou vstupenkou zdarma na základní prohlídkový okruh!

Generální partner

Dostávejte informace
s předstihem:

© Smetanova Litomyšl 2022
Designed by: wwworks.cz